Och livet bara lekte!

Livet rinner snabbt. Jag tittar numera ständigt på väderleksrapporterna från TV. Sol = sådär loppisväder. Moln = toppen loppisväder. Regn = kass loppisväder. Sista tiden har det varit lite av varje. Till söndag lovar spåmännen blandad kompott. I min barndom, som i alla andras barndom, sken alltid solen. Då var det också dags för de sk. Puffbyxorna som syddes av mammas gamla sommarklänningar. Billigt och fin återvinning. Föräldrarna hyrde torp hos någon bonde. Betalningen fixade min pappa genom att hjälpa till med traktorkörning på all sin lediga tid. Bäst av allt var besök hos moster Karin i torpet Kjälltorp. Där bjöd på härliga bad i Bäcken. En liten bäck i Kilsbergen som turligt nog gjorde en fin krök och breddade sig en aning, så att en liten stadsflicka kunde njuta av det iskalla brungula vattnet samtidigt som veckans tvagning ägde rum. Och livet bara lekte!


Kommentarer
Postat av: Marianne

Jo visst lekte livet på den tiden. Jag som är uppvuxen på en bondgård kunde njuta av både djur och natur. Men dagligen fanns det små sysslor även för en liten tjej som jag. Men att leka affär i den stora, stora syrenhäcken glömmer jag aldrig. Hm, måste nog skriva ett inlägg om den tiden på min blogg.

2011-08-10 @ 20:24:08
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0